Mary Celeste ဂြိုလ်နာတစ္ဆေသင်္ဘော
တစ္ဆေသင်္ဘောများအကြောင်းစာပေများအပ်ရာထပ်ရေးသားထားသည်ကို သမိုင်းတလျောက် မဖတ် ရှုချင်မှအဆုံးပါပဲ၊ သို့သော် Mary Celeste သင်္ဘောအကြောင်းသည် ထူးပေပေါ့၊ စဥ်စစ်ပင်လည်းရှိခဲ့ သော်၊ ဖြစ်ရပ်များသည် ပြည့်စုံခိုင်လုံသောအဖြေမရှိ-ဗလာဆိုရလေ၏၊ ဤသည်ယနေ့တိုင်ပင်ပါ။ Mary Celeste သင်္ဘောသည် တစ္ဆေသင်္ဘော (ghost ship) စရင်းတွင်ပါရှိသင့်/မသင့်သည် မေးခွန်း တစ်ခုတွင်ရပ်တည်စဲ ဆိုနိုင်သည်။ သို့ဖြစ်ရာ အောက်ပါဖြစ်ရပ်မှန်များ ခင်းကျင်းဖေါ်ပြအပ်ပါ ကြောင်း။ အကျဥ်းချုပ်ဇါတ်ခင်းရမည်ဆိုက အကျိုးမပေးခြင်းသည် ကနဦးထဲမှဆိုရပေမည်။ မေလ (၁၈)ရက်၌ ၁၈၆၁ခုနှစ်၊ ကနေဒါနိုင်ငံတွင် Amazon အ မည်နှင့်ရေချခဲ့သည်။ ၎င်းသည် ရွက်တိုင်(၂) တိုင်ပါရွက်လွှင့်သင်္ဘောဖြစ်လေသည်။ ပထမခရီးစဥ်တွင် ရေယာဥ်မှူးသည် နမိုးနီးယားမိ၍သေဆုံး အနိစ္စရောက်ခဲ့ပေါ့။ ကျန်ခရီးစဥ်များတွင်လည်းထိခိုက်ပျက်စီးခြင်းကြုံ တွေ့ရပြီး ၁၈၆၇ခုနှစ်တွင် Cow Bay, Cape Breton Island ကနေဒါနိုင်ငံတွင် သောင်တင်ခဲ့ရာ သင်္ဘောကိုရောင်းခဲ့ပြီး နောက် ပိုင်ရှင်မှ Mary Celeste အမည်သို့ ပြောင်းခဲ့သည်။ Mary Celeste သင်္ဘော၏ရေဘုယအချက်လက် များမှာ -
LOA: 99.3 feet (30.3 m)
Beam: 25.5 feet (7.8 m)
Draft: 11.7 feet (3.6 m)
GRT: 198.42tons
Crew: Total 7
- First mate, Albert G. Richardson (sailed under Briggs before)
- Second mate, Andrew Gilling
- Steward, Edmond Head
- General seamen: 4 (Frisian Islands Germans)
Cargo: 1,701 barrels of alcohol
ကံမကောင်းခရီးစဥ်ကို ၁၈၇၂ခုနှစ် နိုဝင်ဘာလ(၇)ရက်တွင် New York မှ Genoa စတင်ရွက်တိုက်ခဲ့ သည်၊ Captain Benjamin Spooner Briggs ဦးစည်းသော Mary Celeste သင်္ဘောပေါ်တွင် ၎င်းဇနီး Sarah နှင့်(၂)နှစ်သ္မီးငယ် Sophia လေး+ကြောင်တစ်ကောင်လည်းပါရှိလိုက်လန်ပေါ့။ ရာ သီဥတု အခြေနေမလှ/မသေချာ၍ New York အဝတွင်(၂)ရက်ကျောက်ချစောင့်ဆိုင်းခဲ့ပြီး အတ္တလန်တိတ် သမုဒ္ဒရာ ဖြတ်သန်းခရီးဆက်ခဲ့သည်။ ကြမ်းတမ်းသောရာသီဥတု (၂)ပါတ်ကြာခန့် ရွက်လွှင့်ပြီးသော် Azores ကျွန်းစု (archipelago) - Lisbon မှ ၈၇၀မိုင်ခန့်ဝေးသို့ရောက်စဥ် ….
အလားတူ Dei Gratia ရွက်လွင့်သင်္ဘောသည် New York တွင်ကုန်တင်
ဆောင်ပြီး တစ်ပါတ်ကြာ သော် Mary Celeste သွားရောက်မည့် Genoa သို့ အလားတူခရီးဆက်လေသည်။ ၁၈၇၂ခုနှစ် ဒီဇင်ဘာလ(၅)ရက် ၁၃၀၀နာရီခန့်အချိန် Azores နှင့် Portugal ကြား 38°20′N 17°15′W တွင် တက်မကိုင်သူ (helmsman) တပ်လှန့်ချက်အပေါ် Captain Morehouse သည် ကုန်းပါတ်ပေါ်မှ မှန်ပြောင်းနှင့်ကြည့်ရှုရာ (၆)မိုင်ခန့်ရှိ ရွက်တိုက်သင်္ဘောတစ်စီး ရွက်တိုက်လာမှု မမှန်ကန်၊ အလံဖြင့်အချက်ပြ ခြင်းအားလည်းပြန်လည်ဖြေကြားခြင်းမရှိ၊ ကုန်းပါတ်ပေါ် လူသူ/သင်္ဘောသားကင်းမဲ့၍ အနီးကပ်မောင်းနှင်းပြီး၎င်း First mate Oliver Deveau နှင့် Second mate John Wright အား သင်္ဘော၏လှေငယ်ဖြင့်သွားရောက်လေ့လာစုံ စမ်းရန်စေလွှတ်ခဲ့၏။ ပြန်လည်သတင်းပို့သည်မှာ အဆိုပါရွက်တိုက် သင်္ဘောအမည်သည် Mary Celeste လူသူလုံးဝကင်းမဲ့၊ အချို့ရွက်များမှာပျက်စီး/ ကုန်းပါတ်ပေါ် တွေ့မြင်၊ ကြိုးများသင်္ဘောဘေးတွဲကျနေ၊ ကုန်ပေါက်ထဲတွင်ရေ(၃.၅)ပေခန့်ရှိပင်ငြား၊ သင်္ဘောအရွယ်အစားအတွက် စိုး ရိမ်ဖွယ်ရာမဟုတ်ပေ၊ pump သည်လည်းကောင်း၊ normal ဆိုရပေမည်။ အရက်စည်ကုန်အပြည့်ရှိ၍ ကုန်ပေါက်ခိုင်မြဲစွာပိတ်ထား၊ အသက်ကယ် လှေ lifeboat (cum) jolly boat ရှာဖွေမတွေ့၊ သင်္ဘောအိမ်မြောင် (ship's compass) နေရာတကျတွင်မရှိ-မှန်ကွဲနေ၊ သင်္ဘော မှတ် တမ်းစာအုပ် (log book) သည် First mate အခန်းထဲတွင် လွန်ခဲ့သော (၉)ရက်ထိ နိုဝင်ဘာလ (၂၅)ရက် နံနက် ၀၈၀၀နာရီအချိန်တိုင် position မှာ 37°1′N 25°1′W ဖြည့်စွက်ရေးထားသားကြောင်း တွေ့မြင်ရ၏၊ သင်္ဘောနှင့်လိုက်လှန်သောလူသူပစ္စည်းများအားလုံးနေရာတကျတွေ့ ရှိရပြီး၊ စားနပ်ရိက္ခာပြည့်ဝခြင်းလည်းရှိလေသည်။
First mate Oliver Deveau ထပ်မံသတိထားမိသည်မှာ ရာသီဥတုဆိုးဝါးခြင်းကြောင့် အပေါ်မိုးပြူ တင်းပေါက် (skylights) ဖွင့်ထား၍ အခန်းတံကားများမှပင်လယ်ရေဝင်၊ ကိုယ်ပိုင်ပစ္စည်းများစိုရွှဲ၊ သို့ပင်ငြား အခြားသင်္ဘောစာရွက်စာတမ်း-ရေယာဥ်မှူး၏သင်္ဘောမောင်းကရိယာ (e.g. Sextant etc.) များမတွေ့ရှိလေခြင်း၊ Captain Briggs ၏မွေ့ရာအောက်တွင်သံချေးတက်ဓါးရှေတွေ့ရှိသော်၊ စစ်ဆေးရာတွင် လုံးဝအသုံးပြုထားးခြင်းမရှိချေ။ ထို့ပြင် ရုတ်ရင်းအကြမ်းဖက်မှုလက္ခဏာများမတွေ့ရှိရပါ။ အထက်ဖေါ်ပြပါဖြစ်ရပ်အလုံးစုံအား Deveau မှ Captain Morehouse သို့တင်ပြရာ၊ ၎င်းမှ Deveau နှင့် သင်္ဘောသား (၂)ယောက် စေလွှတ်၍ seaworthy ဖြစ်သော Mary Celeste အား(၆၀၀)ရေမိုင်ကွာဝေးရှိ Gibraltar သို့ စပယ် ရွက်များထူတိုက်လွှင့်ကာ နောက်မှလိုက်လာရန်ညွှန်ကြားခဲ့ လေသည်။ Dei Gratia သည် Gibraltar သို့ ဒီစင်ဘာ(၁၂)ရက်တွင်ရောက်ရှိ၍၊ Mary Celeste သည် နောက်နေ့(၁၃)ရက်နေ့တွင်ဆိုက်ရောက်ရှိခဲ့၏။
Mary Celeste သင်္ဘော Gibraltar ရောက်လျှင်ရောက်ခြင်း Frederick Solly-Flood QC, Gibraltar ၏ Attorney General +Proctor Office of Admiralty မှသိမ်းစီး၍ Salvage Court မှ ဒီစင်ဘာလ(၁၇)ရက်တွင် တ ရားစီစဥ်ရေးစတင်ပြုလုပ်ရာ၊ (၂၃)ရက်တွင် Mary Celeste သင်္ဘောအား Surveyor of Shipping နှင့်စစ်ဆေးသည်မှာ တိကျခိုင်လုံအဖြေမရရှိရာ၊ ၁၈၇၃ခုနှစ် ဇန်နဝါရီလ(၂၂)ရက်နေ့တွင် Board of Trade, London သို့ထပ်မံ၍အမှုတွဲအဖြေရှာသော်၊ ၎င်းသံသယများအပေါ် ခိုင်လုံသောအ ဖြေအထောက်ထားမည်မျှမရှိရာ ဖေဖော်ဝါရီ(၂၅)ရက်တွင် တရားရုံးစီရင်ပိုင်ခွင့်မှလက်လျှော့၍ Mary Celeste အားစေလွှတ်ရလေသည်။ (၂)ပါတ်ကြာသော် ဧပြည်(၈)ရက်တွင် salvage award £1700 ပေးချေရန်ဆုံး ဖြတ်ချက်ကျလေသည်၊ ဤသည်ကား သင်္ဘော+ကုန်စည်စုစုပေါင်းတန်ဖိုး ၏၁/၅ပုံသာလျှင်ရှိ၏။
Mary Celeste သည် ၎င်းဘဝတစ်လျှောက် ဂြိုလ်နာသင်္ဘော ကံလုံးဝအကျိုးမပေးပါ။ သင်္ဘောသည် Genoa မှ ဇွန်လ(၂၆)ရက်တွင်ထွက်ခွာပြီး New York သို့ စက်တင်ဘာလ(၁၉)ရက်တွင်ရောက်ရှိကာ ပိုင်ရှင်သစ်မှ အနောက်အိန္ဒိယနှင့် အိန္ဒိယသမုဒ္ဒရာများတွင်ပြေးဆွဲသော် လမ်းကြောင်းတိုင်း အရှုံးပေါ် ၏။ ၁၈၇၉ခုနှစ် ဖေဖော်ဝါရီလတွင် St. Helena သို့အရေးပေါ် Captain Edgar Tuthill ဆေးကုသရန် ဝင်လေသော် သေဆုံးသည်၊ အချိန်မတိုင်မီအနိစ္စရောက်သေဆုံးခြင်းသည် ၎င်းအပါအဝင် တတိယ မြောက်ရေယာဥ်မှူးဖြစ်သည်၊ ဖေါ်ပြနှစ်တွင် ပိုင်ရှင်သစ်သို့ထပ်မံရောင်း၊ ရေယာဥ်မှူးများအသစ်ပြောင်းပင်ငြား ကံမလိုက်လေစွ။ ၁၈၈၄ခုနှစ် နို ဝင်ဘာလတွင် ပိုင်ရှင်သစ် Parker ဆိုသူမှ တန်ဖိုးမရှိ ကုန်တင်ဆောင်၍ အ ဆမတန် US$30,000 အာမခံထား၍ ၁၈၈၅ခုနှစ် ဇန်နဝါရီလ(၃)ရက်တွင် Mary Celeste အား Port- au-Prince မှထွက်ခွာခိုင်းကာ Gonâve ကျွန်းကြား သောင်တင်စေပြီး တင်လာ ကုန် အား $500 နှင့် ရောင်း၍ အာမခံ US$30,000 အား တောင်းဆိုသော်၊ တရားရုံးတော်မှ သြဂုတ်လ(၁၅)ရက်တွင် အပြစ်ရှိကြောင်းပေါ်လွင်ရာ၊ Parker မှ မတန်တဆအာမခံတောင်း ဆိုချက်ကိုပယ်ချ၍ ထုတ်ယူထားငွေအားပြန်လည်ဆပ်ရပေသည်။
အချုပ်အားဖြင့်ဆိုရသော် Mary Celeste ရွက်တိုက်သင်္ဘောနှင့်စပ်လျှင်း ၍ သီရိုရီ များပြားလေသော် မည်သည်မှအထောက်ထားခိုင်လုံစွာမပြသနိုင်လေစွ။ ဖြစ်/ပျက်ခြင်းများသည်လည်း ကောင်းကြိုးမရှိပေ၊ မူရင်းဖြစ် ပွားခြင်းတွင်ပါဝင်(၁၀)ယောက်နှင့်ကြောင်သည်လည်း လုံးဝအစအနပျောက်ဆုံးပြီး open verdict ဖြစ်မြောက်သွားသည်ဆိုရအံ့။ ဘဝ၏ နက်ရှိုင်း သောဂြိုလ်နာ-ထူးပေ-ဆန်းပေ-အဖြစ် အပျက်တစ်ခုပါဗျာ။
ကျေးဇူးကမ္ဘာ
No comments:
Post a Comment